Навички користування дроном є дуже корисними на сьогодні. Журналісти-розслідувачі ведуть приховане знімання, рятувальники шукають зниклих людей з повітря, пожежники гасять вогонь, фермери оглядають поля – це лише низка прикладів. Зокрема у війську високо цінуються фахівці-оператори БПЛА.
Після введення воєнного стану з 24 лютого 2022 року захист повітряного простору став першочерговим завданням. Державне підприємство обслуговування повітряного руху України “Украерорух” оголосило про закриття повітряного простору України. Тобто цивільним заборонено літати у повітряному просторі. Це правило стосується і безпілотників. Рішення про заборону користування дронами для цивільних можуть ухвалюватися і на місцевому рівні.
Проте, що робити якщо фронт рухається й ваша допомога необхідна державі. Ми вже розповідали про героя Чорнобаївки який організував аеростеження за ворогом в перші дні окупації його краю. Коли росіяни не встигають створити окупаційну адміністрацію, то на місці ще немає контролю за населенням.
Якщо так сталось, що ви проживаєте чи перебуваєте у прифронтових, чи районах тимчасово окупованих територій і у вас є можливість користуватись дроном для сприяння успішного виконання завдань ЗСУ з пошуку та отримання інформації про перебування чи місцеперебування ворожих військ, нижче наведемо базовий перелік порад.
БЕЗПЕКА ДРОНА:
1) стабільний сигнал. Летіти за високу гору чи горб – погана ідея. Втратите коптер. Літати бажано, щоб дрон завжди був на одній лінії з антеною. Добирайте набором висоти.
2) вважайте на дерева і лінії комунікацій. Будьте обачними при посадці/зльоті.
3) не треба літати дроном над головою у ворога. Ті почнуть стріляти й зіб’ють його рано чи пізно. Літайте або високо (200-300м), або здалеку розглядайте ворога.
4) після зльоту – огляньте місцевість. Перебуваючи на місцевості тримайте під рукою карту. Коли РЕБ заглушить супутники – вертатись будете по орієнтирах. Дальність до пульта бачити не зможете. Полетите не туди – втратите дрон.
5) погода. Дрон може літати в дощ і в сильний вітер. Але є шанс, що він замокне і впаде. Чи буде знесений вітром. Чи не розрахуєте батарею на повернення.
6) не повертайтеся на останніх відсотках батареї. Лишайте стабільні 25%. Коли дрон сідає вам в руку – у вас було зайвих 25%.
7) Не забувайте вимикати, або заклеїти проблискові маячки. Їх дуже добре помітно, особливо у вечірній час.
БЕЗПЕКА ПІЛОТА:
Безпека пілота є основним пріоритетом. Варто усвідомити небезпеку на яку наражає себе пілот. Разовий виліт може бути непоміченим доки ворог не застосував відповідні технічні засоби. При використанні дронів потрібно розуміти, що ви не залишаєтеся невидимими — кожну секунду дрон випускає радіосигнали, які можна засікти за допомогою обладнання радіоелектронної розвідки, окупант має такі засоби.
Якщо вам вдалося успішно приземлити дрон, слід негайно передати отриману інформацію та форматувати карту пам’яті.
Перше, що робить ворог коли чує дрон – заводить бронетехніку, і обстрілює усе довкола. Усі можливі точки звідки може вестись спостереження. Тому найважливіше – не бути в прямій видимості.
Друге – у вашу сторону летить орлан чи інший БПЛА. Треба негайно ховатись.
Противник не має бачити, як ви заходите на позицію. Обминайте відомі шляхи з широкою оглядовістю.
На телефоніпланшеті, який використовується для керування обов’язково вимкнені локація, блютуз, GPS та пристрій переведений у режим “в літаку”.
Місце злету, місце оператора і місце посадки – це три різних місця. До об’єкта летіть не від точки злету, а попередньо відлетівши убік. Вертайтеся не напряму до точки посадки, а убік. Якщо треба працювати з висоти – набирайте її в стороні від місця злету. І при поверненні знижуйтеся в стороні від місця посадки дрона.
Стартувати треба так, щоб на камеру не потрапив ні оператор, ні точки прив’язки.
Варто мати чек-листи для підготовки, щоб нічого не забути. Підготовка охоплює дії в безпечному місці, коли ви пакуєте рюкзак перед виїздом/виходом, та підготовку безпосередньо перед вильотом.
Чек-лист перед виїздом/виходом:
- перевірити стан дрона;
- провести форматування карт пам’яті;
- встановити в дрон карту пам’яті;
- перевірити стан і заряд акумуляторів.
- перевірити заряд пульта;
- перевірити наявність всіх кабелів;
- перевірити заряд телефона/планшета, який використовується для керування;
- перевірити чи встановлена на телефон/планшет потрібна програма через яку керуємо дроном, встановити програму запису з екрана телефона/планшета;
- провести настройки камери дрона;
- завантажити офлайн карти місця польоту;
- скласти польотний рюкзак;
- перевірити прогноз погоди;
- вивчити карту квадрата, знайти візуальні прив’язки на місцевості;
- порахувати вигідні точки для зльоту (одної може бути недостатньо) і пересвідчитись, що вони доступні для роботи;
- встановити фейкову позицію за допомогою Listick FakeGPS;
- вимкнути лампочки-сенсори програмно;
- перевести пристрій в режим “в літаку”;
Чек-лист перед вильотом:
- встановити або розправити гвинти на дроні;
- зняти захисну кришку з камери (звільнити підвіс від системи захисту);
- перевірити температуру батареї. Якщо нижче 20°C, прогріти батарею;
- взяти запасні заряджені акумулятори та карти пам’яті з собою;
- перевірити напрямок і силу вітру стосовно напрямку польоту;
- визначити можливі перешкоди та їх висоту на шляху зльоту/посадки дрона;
- увімкнути анонімайзер;
- включити запис екрана;
- на землі зорієнтувати дрон камерою вперед до напрямку польоту;
- злітати варто вперед під кутом 45°, не зависаючи над точкою старту. Якщо є змога, відлітаємо від неї на 50-100м на низькій висоті (щоб приховати дрон за насадженнями, або будівлями) і вже тоді підіймаємось вище;
- зліт з руки при сильному вітрі – спиною до вітру – в передній півсфері не повинно бути перешкод в радіусі 5 метрів.
Будьте готовими працювати у складних умовах, вам будуть глушити gps-позиціонування, тому ви маєте орієнтуватися на місцевості, в якій працюєте та живете. Бажано, будувати попередній маршрут на супутниковій карті google, вивчати місцевість та орієнтири. Часто, у вас не буде можливості автоматичного повернення додому, а шлях назад буде показувати неправильно, тому орієнтація вкрай важлива.
ПОЛЬОТИ В РЕБ
Найперше, ми радимо відмовитись від польоту під час роботи РЕБ. Це наражає на небезпеку не тільки пілота, але всіх, хто проживає поряд
РЕБ (радіо електронна боротьба) – це засіб протидії всіляким електронним приладам. Наприклад дронам.
Під час польоту орієнтуйтеся на показники потужності сигналу та кількості супутників, щоб вчасно відреагувати на ситуацію, коли проти дрона працюватиме РЕБ
Дрон використовує три системи для керування собою:
- GPS/Glonass супутники;
- команди з пульта керування;
- датчики (гірокомпас і т.д.).
РЕБ може відбити вам перші дві.
РЕБ може: заглушити супутники, всі або частково. Якщо всі – дрон починає літати як п’яний. Супутники дрон використовує для стабілізації себе у повітрі. Без них він перестає протидіяти вітру і починає завалюватись по вітру. Літати без супутників можна. Це незручно, та й картинка не чітка.
Особливості польотів в РЕБ без GPS: дрон рухається повільніше. Дрон дуже легко може перевернутись. Тому НЕ робіть різких рухів. Гімбол камери не дозволить вам зрозуміти куди вас відхиляє. Тут треба відчувати шостим чуттям і долю везіння.
НЕ знижуйтесь одночасно з рухом вперед/назад. Принаймні швидко не робіть цього. Розхід батареї виростає в 1.5 рази.
Другий тип РЕБ: той, що глушить сигнал від пульта.
Тут вже не пощастило. Протидії – немає. Хіба дрон сам може змінювати діапазон сигналу, в залежності від завантаженості каналу. Mavic 3 може. Це не дозволить вам працювати, але дасть шанс на повернення.
Якщо зв’язок підозріло поганий, чи втрачається. Хоча втрачатись не повинен. Не відпускайте дрон далеко. Під час польоту орієнтуйтеся на показники потужності сигналу та кількості супутників, щоб вчасно відреагувати на ситуацію, коли проти дрона працюватиме РЕБ.
Якщо дрону відбили пульт, він вертається додому (по замовчуванні). Якщо пульт і GPS він сідає. Тому варто мати запас висоти. (Як приклад: відбили дрон на 190 метрах. Через 5 секунд пульт перепідключився. Дрон був вже на 130 метрах, і продовжував сідати.)
Інколи буває РЕБ, що примусово садить дрон. Треба встигати відбивати посадку.
Інший вид РЕБ: підміна GPS. РЕБівці змушують думати, що дрон не там де він є. А, наприклад, в краснодарі. Додому він не повернеться, програми (які ведуть дрон по GPS) можуть завести його на вірну смерть.
Як протидіяти? Не пускати дрон по програмі польоту.
ЩО ЦІКАВИТЬ ВІЙСЬКОВИХ
Військових першу чергу цікавить аналіз противника, який найкраще провести за процедурою SALUTE, де:
Size (кількість, чисельність),
Activity (дії, діяльність),
Location (місце, розташування),
Uniform (форма одягу),
Time (час),
Equipment (спорядження, озброєння).
Передавати інформацію краще напряму підрозділам Сил оборони, які розташовані поблизу, або місцевій владі. У випадку якщо прямого контакту немає, то можна скористатись чат-ботом «єВорог» https://t.me/evorog_bot або за посиланням https://dovidka.info/bot/yevorog-evorog_bot/.
Перевір чи ти готовий до спротиву
Пройди тест на “Як правильно здійснювати стеження за ворогом за допомогою дронів/квадрокоптерів“.
Пройти тест