Іноземні компанії на росії: хто й досі спонсорує війну?

Українська трагедія

2014 рік став трагічним для України, коли Росія розпочала свою агресію, анексувавши Крим та окупувавши частину Донбасу. 24 лютого 2022 року жорстокість Кремля сягнула нового рівня з повномасштабним військовим вторгненням, яке спричинило жахливі наслідки: тисячі загиблих мирних жителів, мільйони людей змушені були залишити свої домівки, гуманітарна катастрофа.

Реакція світу

Воєнні злочини російської армії не залишаються безкарними. Світова спільнота засудила цю агресію, і багато країн запровадили жорсткі санкції проти Росії.

Після розгортання росією повномасштабної агресії проти України, значна кількість західних компаній публічно заявила про намір припинити свою діяльність на території країни-окупанта. Цей крок мав стати відчутним ударом як по економіці росії, так і по життю пересічних росіян.

Проте, з плином часу, ситуація дещо змінилася. Деякі з компаній, які анонсували свій вихід з росії, фактично продовжують там працювати, інші ж, хоча й скоротили свою присутність на російському ринку,  не припинили свою діяльність остаточно.

Компанії які все ще працюють в росії

Не зважаючи на те, що велика кількість іноземних компаній припинили свою діяльність на росії після початку повномасштабної агресії рф проти України, за даними, зібраними Київською школою економіки, відомо, що більш як 1600 компаній залишаються на російському ринку.

Philip Morris, Leroy Merlin, PepsiCo міжнародні санкції не поширюються на ці підприємства, оскільки вони безпосередньо не сприяють російській військовій машині. Втім, податки, які ці корпорації сплачують у скарбницю росії, можуть бути використані для фінансування армії путіна.

Вплив міжнародних компаній на економіку росії

На прикладі однієї компанії можливо проаналізувати, яким чином бізнес на росії може впливати на її військовий потенціал.

Компанія Coca-Cola призупинила  свій бізнес на росії, але почала виробляти на росії “Добрий Кола” та багато соків таких брендів, як «Річ» і «Моя сім’я». В заяві The Coca-Cola Company відзначила, що прямі офіційні продажі Coca-Cola, Fanta, Sprite та інших її брендів на росії більш неможливі,  попри те, що сама американська компанія ними ніколи не займалася. 

Coca-Cola володіла десятком російських заводів. Розливала і продавала газовану воду окрема незалежна компанія — відома у Швейцарії як Coca-Cola Hellenic Bottling Company (HBC). Американській компанії Coca-Cola належить 21,3% її акцій.

На сьогодні підрозділ Coca-Cola на рф збільшив свій  прибуток у чотири рази. 

Прибуток ТОВ “Мултон партнерс”, російського підрозділу Coca-Cola HBC Holdings B. V., у 2023 році склав 10,3 млрд рублів.  Це приблизно 107 млн доларів, що в 4 рази більше, ніж у 2022 році (2,3 млрд рублів). Про це можна дізнатися зі звітності компанії. Нагадаємо, що на росії Coca-Cola HBC належать 10 заводів з виробництва безалкогольних напоїв і соків.

Для прикладу, російська федерація витратила на атаку по Україні у ніч на 16 травня 2023 року щонайменше 119,08 мільйонів доларів, що майже дорівнює прибутку ТОВ “Мултон партнерс”. Тобто одна масована атака, яка забирає  десятки невинних життів мирних українців може фінансуватися однією такою компанією. А таких на росії залишається ще безліч.

Топ-10 найбільших міжнародних компаній, які все ще працюють на росії у 2024 році

Американські компанії зберегли лідерство в рейтингу найбільших іноземних компаній росії, за даними російського Forbes, попри відтік іноземного бізнесу з росії через її агресивну війну проти України:

  1. Leroy Merlin. Французька компанія, власник торгових мереж, що спеціалізуються на продажу товарів для будівництва зі штаб-квартирою у Франції все ще працює на росії. Вона має 4 мільярди доларів доходу з росії, що належить Association Familiale Mulliez.
  2. JT Group. Японська диверсифікована тютюнова компанія пообіцяла призупинити інвестиції, маркетинг і запуск нових продуктів. Компанія не виключає можливості призупинення виробництва на росії. Але на росії зараз ця компанія все ще  працює, причому в роки війни обсяги доходів зростають.
  3. Philip Morris International. Американська транснаціональна тютюнова компанія пообіцяла вийти з росії в березні 2022 року, заявивши про передачу права власності. Але згодом Philip Morris явно відмовився від цієї ідеї, а генеральний директор заявив, що не може знайти покупців і ще — нормативні обмеження є надто проблематичними.
  4. PepsiCo. Американська транснаціональна корпорація продуктів харчування, снеків і напоїв оголосила про призупинення продажів Pepsi-Cola, 7Up і Mirinda (проте замінила їх на Evervess і Frustyle). Іншу продукцію PepsiCo продовжила виробляти на росії.
  5. Auсhan. Гігантська французька роздрібна мережа продовжує працювати. У майже 240 супермаркетах «Ашан» на росії працюють тисячі людей. Мережа, схоже, подвоює свої позиції, захоплюючи звільнені частки ринку своїх колишніх західних постачальників, які тепер відмовляються мати справи з росією. При цьому наповнює більшість своїх російських магазинів майже виключно продуктами власних торгових марок.
  6. Nestle. Швейцарський гігант споживчих товарів, найбільший у світі виробник продуктів харчування, пообіцяв продавати на росії лише «необхідні» продукти. Йшлося, до прикладу, про  дитячі суміші.  Але ЗМІ проаналізували й опублікували матеріали про те, що Nestle продовжує продавати корми для домашніх тварин, праліне, шоколадні батончики та інші продукти, які не є товарами найпершої потреби.
  7. Alibaba. Цей величезний китайський роздрібний магазин електронної комерції продовжує працювати в Росії через своє спільне підприємство AliExpress з великими продажами на росії та вільно доступним російським вебсайтом, який продовжує показувати нові знижки на товари.
  8. Unilever. Як і інші глобальні споживчі корпорації, Unilever продовжує продавати споживчі товари на росії, попри численні бойкоти споживачів під виглядом надання «необхідних» товарів
  9. Mondelez. Американська багатонаціональна компанія з виробництва кондитерських виробів, продуктів харчування, напоїв і закусок знову і знову обіцяла перетворити російський бізнес на «самостійний». Проте вона не демонструє відчутних ознак прогресу щодо виходу з цього ринку та продовжує здійснювати операції на росії, попри глобальні бойкоти корпорації.
  10. Xiaomi. Китайський гігант мобільних телефонів спочатку намагався відступити від Росії після вторгнення, як широко повідомлялося, але виглядає на те, що дуже швидко передумав. На додаток, Xiaomi зайняла  частку ринку тих свідомих компаній, які розірвали будь-які зв’язки з рф. Це їй дало можливість зайняти домінуючу позицію на російському ринку смартфонів.

Чому потрібно чинити економічний тиск на країну-агресорку?

Міжнародні підприємства, припинивши свою діяльність на росії, мають величезний  вплив на розвиток російської агресії в Україні. Все тому, що російська економіка значно залежить від іноземних технологій, товарів і капіталу. 

В разі занепаду російської економіки Кремль не матиме можливості фінансувати війну в Україні, виробництво ракет та розробку нової зброї. Саме тому для глобальних компаній найбільш вигідним способом підтримки України буде вихід з російського ринку.

Український Спротив закликає всіх громадян України, які зараз перебувають за кордоном, бути максимально активними. Доносити у Європі та США інформацію про залежність участі їх бізнесів на російському ринку і розвиток військово-промислового комплексу країни-агресорки росії — це також вклад у перемогу. 

Ми закликаємо бойкотувати усі компанії, які ще знаходяться в Росії і таким чином підтримують режим путіна та війну проти України та її союзників. Тільки об’єднавшись ми можемо чинити опір ворогу та назавжди покінчити з кривавою війною!

Переглядаючи цей сайт, ви погоджуєтесь з нашою політикою конфіденційності.