🇺🇦 Офіційний український урядовий сайт

Україна контролює рух російських суден, які возять зброю із Сирії

ЦНС спільно з підрозділами Сил оборони України здобули доступ до внутрішньої інформації про підсанкційні вантажні судна рф. Ідеться про маршрути руху, вантажі, порти обслуговування, а також шпигунські дії, які виконують екіпажі нібито цивільних кораблів. Це допомогло вигнати суховантажі рф з Чорного моря, але тепер вони дестабілізують Балтійське.

Після падіння режиму Башара Асада у Сирії та довгих перемовин з новою владою у Дамаску, 27 січня, російські судна розпочали евакуацію озброєння з місцевого порту Тартус. Росіяни забирають військову техніку, яку роками використовували для потреб свого контингенту, що не справився із завданням убезпечити багатолітнього диктатора Сирії.

В операції з перевезення озброєння беруть участь судна Sparta і Sparta II, які належать ТОВ «Оборонлогістика»: компанії Міноборони рф, на яку з 2022 року накладено санкції через вторгнення рф до України. Це не заважає компанії брати участь у вантажоперевезеннях для потреб російської армії за кордоном.

Завдяки співпраці між різними ланками Сил оборони та за участі Центру національного спротиву, Україні вдалося отримати доступ до внутрішньої інформації про судна «Оборонлогістикі». Стеження відбувалося, починаючи з повномасштабного вторгнення у лютому 2022-го. Об’єктами спостереження стали, зокрема, Sparta і Sparta II, а також інші кораблі компанії. Наприклад, Ursa Major, яке пішло на дно у Середземному морі наприкінці грудня 2024-го. Суховантаж тоді перевозив устаткування для потреб компанії Росатом.

Це не було секретом для Сил оборони. Як і тепер не є секретом маршрут і місцерозташування Sparta IІ, яке після відходу з сирійських вод, відключило пристрій відстеження руху AIS. Традиційна практика для всіх суден російського тіньового флоту.

Однак Сили оборони мають доступ до внутрішньої російської системи «Mosaik» з відстеження курсу кораблів та їхнього вантажу. Підтвердження тому на записі з екрану далі.

Порушення суті Конвенції Монтре

На відео використано приклади руху суден Sparta IV, Sparta II та Ursa Major за період 2023 року. Зокрема, там зафіксовано перехід судна Sparta IV з Новоросійська до Сирії через турецькі протоки Босфор і Дарданелли.

Таким чином росія фактично порушила суть Конвенції Монтре, яка передбачає заборону проходження через протоки військових суден воюючих чорноморських держав.

Використовуючи цивільні судна як носії військової техніки, рф вчинила у типовий для себе спосіб: порушити договір, формально не виходячи за його межі. Українське МЗС ще у серпні 2022-го звертало увагу на проблему, направивши Туреччині ноту.

Проте результату це не дало, оскільки турецька сторона тоді фактично самоусунулась від вирішення проблеми.

Припинити рух «сирійського експреса» Чорним морем вдалося навесні 2024-го. Тоді профільні ресурси, які відслідковують новини судноплавства, зазначили зміну маршрутів кораблів лінійки Sparta та Ursa Major. Судна перестали на шляху з Сирії заходити у Чорне море, а натомість ішли через Атлантичний океан до балтійських портів рф – шляхом у кілька разів довшим.

Розгадка такої поведінки досить проста: росія вирішила не ризикувати своїми суднами у Чорному морі, з огляду на атаки українських морських безпілотників, які тоді посилилися. Вчасне прибуття безпілотних катерів у потрібне місце забезпечували саме завдяки доступу до даних про переміщення і вантажі суден російської «Оборонлогістики». Україна мала доступ аж до документів про вантажі з мокрими печатками.

Як відомо, зміна курсу не допомогла судну «Оборонлогістики» Ursa Major, яка зазнала прикрої кораблетрощі неподалік Гібралтару наприкінці 2024-го.

Інструменти гібридної війни у Балтійському морі

Окрім перевезення зброї, росія використовує свої «цивільні суховантажі» для шпигунства за переміщеннями кораблів сил НАТО у Балтійському морі, де нині розпочинається гібридне протистояння рф та балтійських держав. Фахівці ЦНС виявили докази також під час дослідження документів «Оборонлогістики». Ми вирішили їх опублікувати з огляду на «випадкові» розриви кабелів зв’язку на дні Балтійського моря, які почастішали останнім часом.

Зокрема, екіпажам «Спарт» було наказано здійснювати стеження за військовими суднами НАТО під час навчань «Аврора-23».

Донесення про латвійський патрульний корабель від капітана Міхаїла Єжова виглядало так:

Це лише невелика частина здобутої інформації. Однак вона покликана продемонструвати, що дії росії в Україні лише частина загальної стратегії рф з агресії проти ЄС та НАТО. Вигнані силоміць з Чорного моря «цивільні» судна рф, які роками допомагали підтримувати війну в Сирії, одразу ж почали дестабілізувати ситуацію в Балтійському морі. І робитимуть це й далі, поки не отримають відповіді силою.

Переглядаючи цей сайт, ви погоджуєтесь з нашою політикою конфіденційності.