Росіяни у війні проти України використовують цілий ряд різних БПЛА. Зокрема такі як Гранат-1, Гранат-2, Гранат-4, Форпост, Елерон-3СВ, Застава та зокрема Орлан-10, про який піде мова нижче.
Проговоримо ваші дії, якщо ви помітили, що над вами кружляє російський безпілотник “Орлан-10” чи “Орлан-30”. Інформація більше корисна руху опору, але й тим хто чинить спротив не зайвим буде ознайомитись.
Орлан-10
Перше, що треба зрозуміти: безпілотник бачить вас з більшої відстані, ніж можемо побачити його ми. На висоті 2500 й більше метрів його ледь чутно і дуже важко помітити, а от його тепловізор все ще непогано розрізняє людей та техніку навіть в зеленці.
Проте зауважимо, що йдеться про топові моделі підвісів, тобто – не про всі Орлани, але варто про це пам`ятати та зважати. Іноді літак спускається нижче, зокрема на висоту 1500 м, щоб щось краще розгледіти, або якщо камера стара. Тоді його добре чутно і видно, але все ще майже нереально збити стрілковою чи заглушити радіо-рушницею. В першому випадку ви лише видасте свою позицію.
Якщо “Орлан” пролетів над вами та зник, то не виключено, що він повернеться через 10-30 хв разом з артобстрілом. Тобто повторна його поява в тому ж місці за короткий проміжок часу – небезпечний знак.
Досвідчені екіпажі не кружляють над ціллю поки готується їх арта. Що робити з Орланом? Глушити РЕБом і збивати ЗРК, інших «секретів» поки немає. Побачили? Повідомляйте всіх, кого можете, навколо, в тому числі і через кнопку повідомити на нашому сайті.
Приймайте рішення про зміну позицій, якщо розумієте, що знаходитесь в зоні дії стволки, або РСЗО (якщо ви достатньо важлива ціль). Ну і в будь-якому випадку – не створюйте скупчень цілей помітних і цікавих для ворожих БПЛА та зручних для артилерії. Це стосується, як розташування техніки, так і людей.
Та головне, навчиться відрізняти свої та чужі БПЛА. Нам не треба аби наш безпілотник “помер” від френдліфаєру. В будь-яку оптику можна досить чітко роздивитись форму БПЛА, але перед тим треба погуглить наші літаки й ворожі.
Орлан-30
«Орлан-30» є модифікованою версією «Орлан-10». У порівнянні з останнім, «тридцятка» має майже вдвічі більшу злітну масу — 27 кілограмів, що дає можливість нести більше корисного навантаження — до 8 кілограмів.
Це може бути камера із системою електронно-оптичної стабілізації зображення, а також прилади радіоелектронної розвідки та пеленгу, засоби вимірювання радіаційного фону тощо.
Основна відмінність у складі бортового обладнання від більш ранньої моделі — можливість включення до його складу лазерного цілевказівника-далекоміра. Тобто він може підсвічувати ціль променем аби забезпечити точну цілевказівку для керованого боєприпасу.
Максимальна швидкість БПЛА «Орлан-30» — близько 170 км/год. Практична стеля — 4500-5000 метрів. Дальність польоту — 300 км, тривалість — до 5 годин.
«Орлани» не літають самі по собі, це цілий комплекс обладнання і розрахунок. Комплекс «Орлан-10» складається з базової станції та декількох БПЛА. Комплекс з ПДК, стартової катапульти та 4 БПЛА може перевозитися на автомобілі УАЗ-469 або «Рись». Пункт управління БЛА «Орлан-10» на базі КАМАЗ має можливість здійснювати управління не більше ніж чотирма безпілотними літальними апаратами з одного пункту управління.
Такий «КУНГ» з антенами є цінною здобиччю для наших артилеристів. Просимо повідомляти ЗСУ про розташування такої техніки.
Ви можете надіслати цю та іншу цінну інформацію нам скориставшись спеціальною формою на нашому сайті.
Висновки
Головне що ви маєте зрозуміти:
- ознайомтесь БПЛА ЗСУ та тих, що використовує ворог
(російські безпілотники за посиланням); - не намагайтесь збити “Орлани” стрілецькою зброєю;
- повідомте про їх роботу керівництву
(представникам ЗСУ, якщо ви не на службі)
для подальшої зміни локації підрозділу, або для допомоги силам ППО.